V důsledku opatření, které Srbsko přijalo v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky v Německu a následně i v Maďarsku, je zakázán dovoz živých zvířat a potravin živočišného původu z těchto zemí.
Je také omezen tranzit zvířat a potravin živočišného původu přes tyto země. Srbsko dováží řadu potravin z Německa a Maďarska a z obou zemí v minulosti také dováželo maso a živý skot. Navíc Maďarsko sloužilo jako tranzitní země pro dopravu zvířat a potravin živočišného původu i z dalších zemí Evropy, a to včetně České republiky. Z tohoto důvodu se logistická trasa pro dodávky skotu do Srbska z České republiky aktuálně přesouvá na trasu přes Rakousko, Slovinsko a Chorvatsko. Dle vyjádření Veterinární správy Srbska se tato trasa ovšem nedá použít na přepravu prasat, vepřového masa a výrobků z něj. V Chorvatsku je totiž potvrzen výskyt afrického moru prasat a Srbsko přijalo opatření zamezující dovoz těchto komodit, a to včetně tranzitu přes území Chorvatska. Možné je, dle vyjádření Veterinární správy Srbska, dovážet jen vepřové výrobky tepelně opracované při 100 °C, což jsou v zásadě pouze konzervy.
V Srbsku proběhla konference na téma přeprava obilí
V pondělí 10. 3. 2025 proběhla v prostorách Hospodářské komory Srbska v Bělehradě mezinárodní konference Grain Logistika. Na této konferenci byly diskutovány jak dopady války na Ukrajině na situaci v oblasti obchodu s obilovinami především v Evropě, tak také nové výzvy, které s sebou přineslo vytížení rumunského přístavu v Constance. Tento přístav byl hlavní branou vývozu srbského obilí do světa a z důvodu jeho přetížení obchodem s ukrajinským obilím a dodávkami různého materiálu, který tudy naopak proudil do Ukrajiny, se v uplynulém období nepodařilo část srbského obilí vyvézt k tradičním zákazníkům. Přebytek obilí na trhu pak měl dopad na snížení cen, což způsobilo komplikace řadě srbských farmářů.
Na konferenci byla potvrzena klíčová role přepravy obilí po Dunaji a také nutnost zprovoznění říční cesty řekou Sávou až do chorvatského města Sisak. EU také schválila prostředky na rozšíření kapacit přístavu v Constance a zároveň se hledají další cesty, jak zajistit vývoz evropského obilí. Jedním z řešení je posílení železniční a kontejnerové přepravy obilí, což by při správné logistice mohlo snížit potřebu budování sil na dočasné uskladnění obilí v přístavu a na dalších překladištích. Na konferenci vystoupil zástupce MSC - největší světové logistické společnosti v oblasti přepravy kontejnerů, který potvrdil zájem této společnosti podpořit přepravu obilí po světě pomocí speciálních kontejnerů. Přepravu své zemědělské produkce pomocí kontejnerů už naplno využívá společnost Al Dahra, která v Srbsku produkuje například vojtěškové úsušky, které pak přepravuje na své farmy ve Spojených arabských emirátech. Pro české zemědělce a obchodníky s obilím by rozšíření světové přepravy obilí mohlo otevřít novou přepravní cestu prostřednictvím kontejnerového přístavu v chorvatské Rijece.
Zpracoval: Vladimír Váňa, zemědělský diplomat velvyslanectví ČR v Bělehradě, E-mail: vladimir.vana@mzv.gov.cz
Praha | Středočeský | Plzeňský | Jihočeský | Karlovarský | Ústecký | Liberecký | Královéhradecký | Pardubický | Vysočina | Jihomoravský | Zlínský | Olomoucký | Moravskoslezský
Agrární komora České republiky podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česko. Creative Commons License. Tiskové a elektronické šíření informací z webových stránek Agrární komory České republiky je možné pouze s uvedením zdroje. Copyright © 2005-6 Agrární komora České republiky