› Info › Zprávy › Agrární komora ČR vloženo: 18. 06. 2024
Zástupci Agrární komory ČR, Národní rady zemědělských komor (KRIR) v Polsku, Slovenské zemědělské a potravinářské komory (SPPK), Maďarské zemědělské komory (NAK) se zúčastnili setkání zemědělských komor zemí Visegrádské skupiny, které se konalo ve dnech 17. - 18. června 2024 v Choťovicích v České republice.
Zástupci zemědělských komor diskutovali o následujících tématech:
I. Současná situace na zemědělských a potravinářských trzích
II. Vyhodnocení zemědělské politiky v zemích V4 a v EU
III. Diskuse o možnosti přípravy společné výzvy pro novou Evropskou komisi po volbách
IV. Ochrana názvů potravin živočišného původu
V. Přípravy oslavy 20 let od vstupu nových zemí v EU
Válka na Ukrajině pokračuje, zemědělci proto stále čelí nepředvídatelným podmínkám a problémům s ekonomickým zhodnocením produkce, které jsou výsledkem rostoucích výrobních nákladů a propadu reálných mezd spotřebitelů, kteří často dávají přednost levnějším potravinám vyrobeným mimo EU nebo vyrobeným nadnárodními korporacemi před bezpečnějšími, zdravějšími a udržitelněji vyráběnými místními alternativami. Maloobchodníci také tlačí na zemědělce, aby prodávali své produkty za velmi nízké ceny bez ohledu na vyšší celkové výrobní náklady, aby prodávali potraviny levně a zároveň za zachování vlastních vysokých marží. Ceny komodit nadále zůstávají nestabilní, což ovlivňuje míru rentability zemědělských podniků nejen v současnosti, ale i v budoucnosti, a ohrožuje tak životně důležitou generační obnovu. Menší a střední zemědělské podniky v celé Evropě čelí existenčním problémům a jsou skupovány silným nezemědělským kapitálem, což vede ke koncentraci vlastnictví půdy. Zemědělci nutně potřebují výraznou a rychlou pomoc, která by tuto vážnou situaci zmírnila, a proto vyzývají Evropskou komisi prostřednictvím svých volených zástupců, ať už na vládní či nevládní úrovni, k aktivaci krizové rezervy společné zemědělské politiky.
Protesty zemědělců napříč zeměmi Evropské unie, jako výraz nespokojenosti s úrovní národní i unijní zemědělské politiky, jsou dlouhodobého rázu a pravděpodobně budou pokračovat i po aktuálních volbách do EU, a to především kvůli nerovnoměrné podpoře ze strany národních vlád a kvůli nedostatečnému harmonizovaného přístupu institucí Evropské unie. Zemědělci jsou v koncích a upozorňují na problémy týkající se administrativní zátěže, konkurenceschopnosti zemědělských podniků a jejich příjmů. Poukazujeme také na potřebu posílit postavení zemědělství v politické agendě Evropské unie. Prohlašujeme, že se budeme aktivně účastnit všech jednání, která povedou ke konkrétním procesům, jež zemědělcům usnadní život z finančního i nefinančního hlediska. Nadále zdůrazňujeme, že rozhodnutí o jednotlivých strategiích a opatřeních evropských institucí musí být přijímána po důkladné diskusi se zemědělci a v souladu s požadavky praxe a především po analýze nákladů a studii dopadů založené na reálných ekonomických datech.
Zástupci zemědělských komor zemí Visegrádské skupiny také projednali a předběžně se shodně vyjádřili ke společné výzvě s požadavky na změny a úpravy společné zemědělské politiky pro novou Evropskou komisi, která bude zaslána novému eurokomisaři pro zemědělství a venkov a také členům výboru COM-AGRI Evropského parlamentu. Evropská zelená dohoda ve své současné podobě a se současným načasováním má negativní dopad na konkurenceschopnost evropského zemědělství a především podkopává primární cíle společné zemědělské politiky, jak jsou definovány ve Smlouvě o fungování Evropské unie (článek 39, odstavec 1, písm. a-e). Je třeba zdůraznit, že Zelená dohoda a následné strategie byly vytvořeny na přelomu let 2019/2020, tedy před pandemií COVID 19, před válkou na Ukrajině a před historickou inflací vstupů a poklesem reálných mezd spotřebitelů. Zásadním problémem současné SZP je, že členským státům je přidělován víceméně stejný objem dotací jako v roce 2014, zemědělci se potýkají s rostoucími náklady na produkci a také s poklesem kupní síly obyvatelstva. Vzhledem k těmto faktorům je pro evropské zemědělství obtížné přejít na ještě udržitelnější produkci než dnes, kdy je peněz málo jak pro veřejné rozpočty, tak pro zemědělce a zejména pro spotřebitele. EU potřebuje obnovit hospodářský růst nejen v zemědělství, což by podle našeho názoru mělo být hlavní prioritou nastupující Komise, a s ním také kupní sílu obyvatelstva. Pokud se tak nestane a přijdou další regulace, nelze vyloučit další protesty zemědělců v celé EU, které lze očekávat možná již na podzim tohoto roku. Domníváme se také, že přístupovým jednáním s Ukrajinou by mělo předcházet důkladné posouzení dopadů přistoupení na zemědělství EU, zemědělsko-potravinářský sektor a postavení EU v mezinárodním obchodě.
Dalším bodem, kterým se delegace na zasedání zabývaly, byla ochrana názvů potravin živočišného původu. Nejen v zemích V4, ale i v dalších zemích EU roste nespokojenost místních zemědělců a výrobců potravin s označováním potravin rostlinného původu. Na úrovni České republiky, Francie, Itálie, Polska, Slovenska a Rumunska probíhají snahy o vypracování národní legislativy k posílení ochrany názvů potravin živočišného původu. Situaci však komplikuje neexistence obdobných právních předpisů EU a skutečnost, že snaha Francie zavést ochranu názvů potravin živočišného původu na vnitrostátní úrovni je předmětem řízení u Soudního dvora EU, který přezkoumává vznesené námitky. Delegace se shodly na tom, že s ohledem na nadcházející otevření nařízení 2021/2117 (2013/1308) o společné organizaci trhů by měla být současně otevřena příloha VII tohoto nařízení o definicích, označeních a obchodních názvech produktů, aby byla zajištěna ochrana názvů potravin živočišného původu na evropské úrovni, a to nejen pro mléko a mléčné výrobky, které v současné době požívají určité úrovně ochrany, ale i pro ostatní potraviny živočišného původu (maso, masné výrobky, ryby, vejce, med atd. ), názvy živočišných druhů (hovězí, vepřové, drůbež atd.) a související terminologii. Cílem tohoto požadavku zemědělských organizací V4 není zabránit uvádění výrobků, které napodobují, imitují nebo alternují potraviny živočišného původu na trh, ale zajistit, aby označování takových výrobků neuvádělo spotřebitele v omyl ohledně jejich skutečné povahy a výživové hodnoty. Delegace V4 se zároveň dohodly, že budou důrazně podporovat národní iniciativy s cílem zajistit co nejrychlejší ochranu názvů potravin živočišného původu, názvů živočišných druhů a související terminologie.
Odůvodnění:
Zástupci rovněž diskutovali o nadcházející konferenci k 20. výročí východního rozšíření Evropské unie a o přínosech členství v EU pro zemědělce v našich zemích (koná se 27. Června v Bruselu). Shodli se na tom, že Evropská unie a zejména společná zemědělská politika v uplynulých dvaceti letech pomohly stabilizovat příjmy zemědělců, přispěly k rozvoji venkovských oblastí a pomohly učinit z evropského zemědělství nejmodernější, nejinovativnější, nejudržitelnější a nejproduktivnější zemědělství na světě. Proto doufáme, že Evropa bude zemědělcům v době krize pomáhat a nebude vytvářet další zbytečné výzvy v již tak nejistém a náročném prostředí, kterému zemědělci v současné době čelí.
Účastníci se dohodli, že příští společné zasedání zemědělských komor Visegrádské skupiny se uskuteční v Maďarsku v září 2024.
Sdělení bylo připraveno v 5 kopiích, po jedné pro každou delegaci, a jedna kopie bude zaslána COPA-COGECA.
Podepsáni jsou prezidenti účastnických agrárních komor.
Praha | Středočeský | Plzeňský | Jihočeský | Karlovarský | Ústecký | Liberecký | Královéhradecký | Pardubický | Vysočina | Jihomoravský | Zlínský | Olomoucký | Moravskoslezský
Agrární komora České republiky podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česko. Creative Commons License. Tiskové a elektronické šíření informací z webových stránek Agrární komory České republiky je možné pouze s uvedením zdroje. Copyright © 2005-6 Agrární komora České republiky