› Info › Poradenství › Zemědělství a venkov vloženo: 14. 12. 2020
Úsilí o zvyšování produktivity vede k růstu významu a hodnoty dat a datové analýzy i v oblasti zemědělství a potravinářství. Dokladem je růst počtu fúzí a akvizic u firem specializovaných na data. Monsanto tak např. získalo zemědělskou analytickou firmu zaměřenou na meteorologická data, John Deer a DuPont vytvořily společný softwarový nástroj apod. Roste i počet partnerských řešení např. při užívání M2M technologií – v České republice tak např. Delikomat vzdáleně kontroluje u automatů s občerstvením spotřebu zboží i platby a provádí inventuru; Heineken má podobně kontrolu nad svými lednicemi s chlazeným pivem apod. Využívání dat sice roste (v EU využívalo v roce 2018 „big data“ cca 10 % firem, v sektoru ICT cca 25 % firem), ale existují velké rozdíly mezi jednotlivými hospodářskými sektory (progresivní je např. vodohospodářství), zeměmi a především mezi velikostními kategoriemi firem. Přístup k datům a jejich sdílení může přinést až dvacetinásobné zhodnocení pro uživatele dat a až padesátinásobné zhodnocení pro ekonomiku jako celek. V některých případech však přístup a sdílení dat mohou příjmy držitelů dat naopak snížit, nebo vyostřit socio-ekonomické rozdíly (roste „digital divide“, neboť využívání big data může být poměrně nákladné a tedy rozšířené zejm. mezi silnými hráči na trhu). Zapojení vlád a regulátorů je tedy i zde žádoucí.
Celá informace ke stažení
Praha | Středočeský | Plzeňský | Jihočeský | Karlovarský | Ústecký | Liberecký | Královéhradecký | Pardubický | Vysočina | Jihomoravský | Zlínský | Olomoucký | Moravskoslezský
Agrární komora České republiky podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Zachovejte licenci 3.0 Česko. Creative Commons License. Tiskové a elektronické šíření informací z webových stránek Agrární komory České republiky je možné pouze s uvedením zdroje. Copyright © 2005-6 Agrární komora České republiky